یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

گروه ورزشی: افشارزاده: به‌صورت جدی با متخلفان برخورد می‌کنیم

درست به فاصله چند روز تا شروع مسابقه‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در سال 2006 در کشور دومنیکن، خبرعجیبی ورزش ایران را تکان داد. خبر این بود که از مجموع 10 وزنه‌بردار حاضر در اردوی تیم‌ملی ایران که خود را برای شرکت در مسابقه‌های جهانی آماده می‌کردند، 9 تن از آنها به دلیل استفاده از مواد نیروزا با محرومیت 2ساله‌ روبه‌رو شدند و نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند. این اتفاق تا حدی گسترده شد که حتی رئیس وقت وزنه‌برداری ایران از کار برکنار و بهرام افشارزاده، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک جانشین وی شد.

سهل‌انگاری و پنهان‌کاری؛ دو عامل مهم اعلام شده در خصوص دوپینگ وزنه‌برداران بود که بابت آن جریمه‌ای 004 هزار دلاری هم از سوی فدراسیون جهانی (IWF) نصیب کشورمان شد. از آن زمان تاکنون اقدامات بسیار وسیعی انجام شده تا به نوعی شرایط تازه‌ای در این ورزش ایجاد شود.

 اما در حال حاضر ظاهراً شرایط به‌گونه‌ای است که مشکل دوپینگ در وزنه‌برداری تحت کنترل درآمده و به دلیل ترس از محرومیت دوباره، کوچک‌ترین اتفاقی به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این همه چند روز قبل با غیبت تعدادی از وزنه‌برداران شاخص در رقابت‌های قهرمانی کشور در اراک، شایعاتی شنیده شد از آنجایی که مربیان تیم ملی و مسئولین این فدراسیون هم دلیل موجهی را برای این غیبت‌ها اعلام نکردند، دامنه شایعات بیشتر شد و احساس خطر دوباره‌ اهالی ورزش را نگران کرد. در حالی که هنوز هم جو حاکم بر وزنه‌برداری ایران متأثر از دوپینگ 9 وزنه‌بردار تیم ملی است، حتی یک اشتباه کوچک هم می‌تواند در نهایت فاجعه دوباره‌ای را به‌وجود بیاورد.

 فدراسیون وزنه‌برداری ایران بعد از آن حادثه تلخ در سال 2006 شرط نمونه‌گیری را برای وزنه‌بردارانی قرار داد که جواز حضور در اردوی تیم ملی را کسب کرده‌اند، به این ترتیب این فدراسیون با یک نمونه‌گیری ابتدایی و نمونه‌گیری‌های متعدد در جریان تمرین‌ها، در حال حاضر یک تیم پاک در بخش ملی را در اختیار دارد. اما متاسفانه هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم چنین ادعایی را در خصوص تیم‌های استانی و شهرستانی داشته باشیم. گواه این ادعا مسابقه‌های وزنه‌برداری قهرمانی کشور در اراک بود. به طوری که در روز پایانی این رقابت‌ها در پی حضور نمایندگان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، تعدادی از وزنه‌بردارانی که قرار بود در این مسابقات شرکت کنند، به دلایل مختلف انصراف دادند. این موضوع شائبه‌های زیادی به وجود آورد تا اینکه رئیس فدراسیون وزنه‌برداری این چنین واکنش نشان داد: «اگر احساس کنیم افرادی به خاطر ترس از نمونه‌گیری کنترل دوپینگ کناره‌گیری کرده و یا اردو را ترک کنند، به صورت جدی با آنها برخورد می‌کنیم.» افشارزاده در رابطه با برنامه‌های فدراسیون وزنه‌‌برداری در زمینه مبارزه با دوپینگ هم می‌گوید: «با توجه به مشکلاتی که از گذشته در این رشته ورزشی وجود داشته، سعی کرده‌ایم از ابتدای کار به صورت جدی به موضوع آموزش توجه کنیم. به این ترتیب که در نخستین مسابقه‌مان در اهواز، این موضوع را سرلوحه کارهای‌مان قرار دادیم و ضمن گرفتن تعداد زیادی نمونه، برنامه‌های آموزشی را برای مربیان و مسئولان استان‌ها برگزار کردیم.» وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه تاکنون در زمینه کنترل دوپینگ اغماض نکرده‌ایم، اضافه می‌کند: «اگر تاکنون اغماض می‌کردیم در مسابقه‌های آسیایی و جهانی و حتی باشگاه‌های آسیا با مشکل مواجه می‌شدیم، اما با توجه به اهمیت موضوع، کار آموزش را به صورت منسجم انجام دادیم.»

دکتر علی طاهری، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هم در حالی که نمی‌تواند نگرانی خود را از احتمال وقوع دوباره این پدیده شوم در وزنه‌برداری پنهان کند، در ارتباط با انصراف تعدادی از وزنه‌برداران در اراک می‌گوید: «همه آنها باید بدانند که در هیچ کجا و هیچ مسابقه‌ای حاشیه امنیت ندارند و ما همیشه به دنبال متخلفان هستیم.»

کد خبر 41601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز